Referenties

Oktober 2021

Onverwacht kwam ik in aanraking met de nieuwe grote altviool van Saskia, die ik nu bespeel. Ik leende de alt een tijdje en het voelde meteen als thuiskomen. In allerlei speelsituaties en weersomstandigheden speelt deze alt zeer stabiel en ik hou van haar breedte, kracht, stuurbaarheid en subtiliteit.

En nu: verder op avontuur!

Oene van Geel

altviolist in verschillende (jazz)-ensembles en theaterproducties, docent improvisatie

Pace, the peace cello, came into my world in August 2016 through what I believe to be divine providence. I have no other way to explain it. It was a tremendous journey to find this cello. When entering into the workshop of the maker Saskia Schouten, just at the moment of completion, the cello, engraved with the sign of peace, seemed to be waiting for me and I knew immediately that it was the instrument for which I had been searching. I could hardly believe it. I had tried many cellos over many years and this is the first one I can sincerely call my very own, not only because I worked hard to earn it (which in the end was very reasonably priced), but also because the shape, tone and resonance feels so natural, magnetic, warm and easy to work with, dare I say delicious. The instrument feels like a dream to play, so rich and gentle at the same time, and so beautiful to look at. It does feel like love and Pace brings me peace.
As a professional composer, I sketch all my pieces by improvising on the cello and piano, and the melodies are here to be found within the resonance of tone-wood and strings. It is such a pleasure and honour to play this cello and to get to know the maker.

I had tried many cellos over many years and this is the first one I can sincerely call my very own’

Kate Moore

celliste en componiste

‘Toen ik jaren geleden voor ‘t eerst een cello van Saskia zag was ik onder de indruk van haar vakmanschap. Ik speelde er even op en was meteen verliefd op de grote nobele toon. In 1998 maakte Saskia een prachtige kopie van mijn Francesco Ruggieri “dito il Per” uit 1687. Nadien volgden vele bestellingen voor studenten en oud-studenten.

Saskia is een geweldige verrijking van de Nederlandse vioolbouw.’

In het octet spelen ook verschillende Schouten-cello´s.

Elias Arizcuren

cellist en dirigent van Cello Octet Conjunto Ibërico

‘I am playing on this cello since 1999 after a project with Amsterdam Sinfonietta where we played the whole programme on new build dutch instruments. We could try these instruments for about a week before the first concert. What stroke me most when I startet to play this cello was – how well and easy it responded from the very beginning. A wide range of dynamics from ppp to ff responded equaly great.Cello had a very beautiful, tender and clear sound. Throughout these years this instrument has developed enormously – sound has become even clearer and stronger with a luminous A string, depth in C string and rich overtones. It is a real pleasure to play on this cello- it is rich and strong for solo performances and at the same time blends fantasticly in chamber music.’

Kristina Blaumane

solocelliste, Sinfonietta Amsterdam

De alt is eigendom van het Koninklijk Concertgebouw Orkest en de vaste bespeler is Ferdinand Hügel.

Een rijke en weldadig resonantie kenmerkt deze Schouten-altviool! De draagkracht is enorm; gelukkig zijn bijgeluiden, zoals geproduceerd tijdens solistisch gebruik in de zaal niet waarneembaar. De klankdiepte van het instrument is rijk en krachtig, de hoogte is vol en warm en het midden kenmerkt zich als typisch warm altviolistisch. Totaalbeeld: zeer gelijkmatig. Door de helder rijkdom aan boventonen let de intonatie zeer nauw.

Het bijzonder karakter en de vele kleuren van deze Schouten-altviool komen vooral tot hun recht dankzij de bespeling met een slangenhouten strijkstok van Andreas Grütter te Amsterdam. Een aanrader!’

Ferdinand Hügel

‘Mijn hele leven lang zocht ik naar DE CELLO! Herkenbaar? Waarvan je zegt, wat een geluk dat ik daar op mag spelen. Helaas is het nog steeds zo dat er vanuit gegaan wordt dat een “oude italiaan” nog altijd het meest aantrekkelijke object is. Mijn mening is dat dit grotendeels wordt gevoedt door handelaars. Tenzij je open staat voor bouwers van deze tijd; en dan kom je ineens verrassend uitstekende instrumenten tegen, sommigen onder hen ongekend goed; een Stradivarius onder de nieuwbouw.

Dat overkwam mij, want ik was op dat moment van de ontmoeting, niet op zoek. Tja, zo gaat het in het leven, als je niet zoekt, maar blijft geloven, dan komt het soms naar je toe! Ik heb het over een instrument dat is gebouwd door Saskia Schouten. Een Ruggieri van deze tijd. Nee, beter gezegd, een Saskia Schouten uit Nederland. Het mooiste instrument wat ik ooit heb gehoord.’

Mayke Rademakers

‘Saskia Schouten bouwt prachtige en krachtige instrumenten, mooi om te zien en mooi om te horen. Haar celli spreken makkelijk aan, zonder aan diepgang te verliezen. Ik bespeel haar instrument heel graag. Saskia hoort tot de top van de Nederlandse vioolbouwers, en die top staat internationaal hoog aangeschreven.’

Marien van Staalen

solocellist, Rotterdams Philharmonisch Orkest

Contact

+73-6121804
+316 18174015
info@saskiaschouten.nl

Atelier

Muntelbolwerk 1c
5213 SZ
's-Hertogenbosch